Undervisning

Videnskab.dk's redaktion har samlet en række spændende artikler om forskning, som undervisere og elever på gymnasieniveau vil kunne bruge som inspiration til et undervisningsforløb eller en opgave. Artiklerne er udstyret med referencer til videre læsning og/eller links til yderligere lødig information på nettet. God læsning!

Udgiv indhold
  • Fugle-evolution: Sådan blev en fugl til en fugl

    Fuglesang og vingesus, menneskets sælsomme dyreven i himmelen har bestemt sine helt egne kvaliteter, der kan synes noget fjernt fra menneskets jordnære verden. Men, nu har forskere afsluttet en unik undersøgelse af hele 48 fuglearter. Der er tale om et kvantespring i menneskets viden om fugle, for hvad vil det egentlig sige at være en fugl? Bliv klogere her.

  • Truede dyrearter: Jordens store dyr blev udryddet af Homo sapiens

    Mennesket bærer hovedansvaret for udryddelsen af Jordens store pattedyr. Det viser en ny videnskabelig undersøgelse, der samtidig fastslår at det også omfatter megafaunaens forsvinden i forhistorisk tid. Her førte menneskets fortrinlige evner som jægere nemlig til en grum skæbne for bl.a. mammutter, huleløver og urokse.

  • 1864: D.G. Monrads syn på krigen var mere nuanceret end hidtil antaget

    De nationalliberale politikere blev med D.G Monrad i spidsen udpeget som de helt store skurke efter nederlaget i 1864. Ny dansk forskning afslører dog, at de nationalliberale ikke blot var en flok fanatiske nationalister. De var nemlig villige til at overveje en fredelig deling af kongeriget Danmark.

  • Derfor inspirerer Tom og Jerry til hurtige computere

    Hvordan løses fremtidens problemer med et væld af databehandling og computere, der simpelthen ikke kan følge med? Det har en vietnamesisk forsker fra IT-Universitetet i København heldigvis fundet en løsning på. Den prisvindende metode gør det nemlig muligt fortsat at få din data behandlet hurtigt ved hjælp af en ’simpel’ og effektiv algoritme.

  • Hvordan vurderer din hjerne, hvem du vil være venner med?

    Livslange venskaber knyttes ofte under uddannelse. En ny fase i livet begynder, og deraf opstår behovet for at danne nye venskaber. Men hvordan udvælger vi egentlig vores venner? Undersøgelser viser nemlig, at mennesket har brug for at danne stærke sociale alliancer, og i den sammenhæng spiller hjernen en central rolle.

Forskerne skriver